Reizen.. - Reisverslag uit Mpwapwa, Tanzania van Elise Boogaart - WaarBenJij.nu Reizen.. - Reisverslag uit Mpwapwa, Tanzania van Elise Boogaart - WaarBenJij.nu

Reizen..

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

14 Augustus 2013 | Tanzania, Mpwapwa

Hoi lieve mensen :-),

Hoe is het daar in het zonnige Nederland?
Juli/ augustus zijn de ' koudste' maanden hier in Tanzania en na 2 ' koude' weekjes gehad te hebben, begint het nu echt warm te worden en hoeven we 's ochtends niet meer met lange mouween en jasjes aan naar werk :-).

Om maar meteen met het belangrijkste te beginnen: mijn werk zal vooral bestaan uit veel reizen wat op zich best leuk is want Mpwapwa is kleinnnn. In een maand gaan we 1 week naar Singida, 1 week naar Kondoa om vervolgens 2 weken in Mpwapwa te zijn. In Singida en Kondoa gaan we ook workshops geven op de Teacher Training College. Omdat deze dorpjes/stadjes op 7uur afstand liggen van Mpwapwa, gebruiken we de maandag en vrijdag om te reizen en dan kunnen we van dinsdag-donderdag werken. De komende maand ziet er echter iets anders uit omdat we het programma nog een beetje vorm moeten geven: een week Singida, week Kondoa, week Singida, week Kondoa...niet echt logisch en ik geef de voorkeur aan 2 weken Singida achter elkaar en 2 weken Kondoa achter elkaar maar helaas heb je het niet altijd alleen voor het zeggen ;-).

Ach: aangezien we moeten overstappen in Dodoma, blijf ik de weekenden denk ik in Dodoma. Zo was ik vorige week van donderdag-zondag in Dodoma. We hadden namelijk 2 ' public holidays'. Robin ging een paar dagen naar Dar maar ik mocht zijn huis ' lenen' :-), dus dat was fijn. Op kamp Holland verblijft ook een Duits meisje Mia. Ben het hele weekend met haar opgetrokken en zo zijn we oa naar de markt, het zwembad en hebben we zelfs een Tanzaniaanse bruiloft meegemaakt! Een bruiloft met 500 man en dat gaat wel iets anders dan hier in Nederland :-)!!
Verder was het heel fijn om even met een Westers leeftijdgenootje te kletsen. Morgen komt ze naar Mpwapwa om de TTC en het dorp te zien en blijft ze 2 nachtjes bij mij slapen, leuk!! Kijk daar wel naar uit. Helaas blijft ze nog maar 2 weekjes in Dodoma.

Maandag hebben we een vergadering met de school inspector van deze regio in Dodoma en de dag erna gaan we naar Singida..het is alleen nog even afwachten op ons budget om het transport en de overnachtingen te kunnen betalen..maar dat komt vast morgen wel goed..

Van de week gezellig met Dorien en Marieke gekletst, dus willen jullie skypen: let me know!!

Veel liefs uit een zonnig en warm Mpwapwa.

XElise

  • 14 Augustus 2013 - 14:26

    Papa:

    Hoi Elise,
    Nou dat is goed nieuws toch? Lekker reizen tussen de verschillende plaatsjes. Zo leer je Tanzania nog beter kennen. Ga zo even op de kaart kijken waar de plaatsjes precies liggen ben benieuwd. Hier alles ok. De echte hitte is weg maar het is nog lekker zomerweer.
    Liefs
    Papa

  • 15 Augustus 2013 - 16:54

    Mama:

    Hoi lieve meid komt dat even goed uit dat je moet reizen! Precies wat voor jou en 7 uur is voor Tanzania natuurlijk niet erg veel. Voor Ned. wel, wij zitten dan zomaar ver in Frankrijk!
    Dag dag kijk maar lekker rond terwijl je daar hobbelt, niks missen aan mooie kuddes Veel liefsxxxmama

  • 15 Augustus 2013 - 18:37

    Inge:

    LievElies,
    Wat gaaf dat je zoveel gaat reizen. Mooi om meerdere scholen mee te maken en met mensen uit verschillende instellingen te praten.
    Skypen lijkt me heerlijk!! Wat je je Skype-naam?
    Heel fijn weekend alvast, wordt het weer Dodoma? Ben benieuwd in welke avonturen je nu weer beland, ontzettend leuk om te lezen.
    Mis je,
    Dikke knuffel! Inge

  • 15 Augustus 2013 - 19:55

    Ans:

    Elise
    Habari gani? Nilisoma unakaa Mpapwa siku hizi. Mpapwa ni mahali pazuri.
    Muda mrefu iliopita nilifika kule. Na Morogoro napenda sana especially milimani, ni nzuri sana pa kutembea kidogo. Sasa nilipata nafassi ku zumgumza Kiswahili na kufanya mazoezi kidogo.
    Basi inatosha. Ha Elise ik heb even de tijd genomen om al je verslagen te lezen en ik zie dat je het goed naar je zin hebt, kan ook niet anders in zo'n mooi land en vriendelijke mensen. Je bent zowaar in het zwembad geweest in Dodoma, ook een beetje gewinkeld? Misschien ook leuk om te kijken of mijn 'oude"school er nog is vlak bij het treinstation. Heette toen Andreas Mwaka International school.Ik heb toen geprobeerd om ze over te halen om al hun boeken en materialen ook ter beschikking van andere scholen in Dodoma te stellen. Dat wilde de bisschop niet helaas. Ben je ook al bij het NVTC in Dodoma geweest een Vocational Training Center?
    Als je de kans krijgt ga dan naar noorden Arusha of Moshi, zo mooie natuur.. zucht.. haha
    Vind je het leuk om een beetje Swahili te schrijven, bij mij komt het vanzelf naar boven ook al weet ik soms niet meer precies hoe je het moet schrijven. Heel leuk om je verslagen te hebben gelezen, ik zie het voor me en geniet met je mee. Kwa heri Ans

  • 18 Augustus 2013 - 19:01

    Petra :

    hai meissie, wat een leuk verslag is het weer. Je leert Tanzania wel kennen op de manier die je beschrijft. En wat een gezellige aanhef van bovenstaande mail, in het Swahili. Ziet er indrukwekkend uit. Maar ik weet dat je het kunt lezen, want het praten ging je al zo goed af.....
    Ga zo door meiss. Wij blijven lezen.
    liefs T.P. ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 05 Mei 2013
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 96114

Voorgaande reizen:

29 Juni 2013 - 29 April 2014

Reizen door Afrika

Landen bezocht: