Mpwapwa - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Elise Boogaart - WaarBenJij.nu Mpwapwa - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Elise Boogaart - WaarBenJij.nu

Mpwapwa

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

22 Juli 2013 | Tanzania, Morogoro

Mambo!!

Gina langu ni Elise, ninatoka Uhulanzi. Mimi ni mwalimu na sasa ninajifunza Kiswahili.
= > mijn naam is Elise, ik kom uit Nederland. Ik ben leerkracht en momenteel leer ik Swahili.

Jaja, zoetjesaan gaat het steeds iets beter..

De Swahiliweek in Morogoro was heel erg leerzaam en erg leuk met de groep. Vooral het naar de markt gaan was gaaf: ‘ninahitaji limau mbili (ik heb 2 limoenen nodig), ghali sana, punguza bei’ (komt neer op: dat is wel erg veel, verlaag de prijs een beetje).
De Swahiliweek bestond vooral uit grammatica en de laatste dag deden we een ‘simulatie’ en hadden de leerkrachten 6 situaties nagebootst (markt, in huis, busstation enz) en moesten we in 2/3-tallen in het Swahili kletsen. Was leuk! Dus tja de standaard gesprekjes gaan aardig (groeten en de markt) maar verder valt er nog veel te leren .

Verder zijn we de laatste dag op safari geweest wat echt supercool was! Om 4.30 (!) ging de wekker en om 5.30u vertrokken we naar Mikumi NP. Hier zagen we o.a. een giraffengezinnetje: mamagiraf,papagiraf en 2 kindgirafjes, olifanten, zebra’s die je zo schattig nastaren en verder nog een paar nijlpaarden die lekker in het water lagen te chillen.

Op zondag 14 juli reden we terug naar Dar waar we 2 dagen verbleven om een training van EquipT bij te wonen (Education Quality Programme Tanzania) -> het programma wat ik het komende jaar ga doen. Was prima. Donderdag zouden we naar Mpwapwa gaan dus ik zat al heerlijk te bedenken wat ik op m’n 1e vrije dag in Tanzania (woensdag) zou doen totdat ik dinsdag hoorde dat we de dag erna al vertrokken aangezien Mpwapwa best ver is en we dus 1 overnachting in Dodoma moesten doen… dag vrije dag . TIT.

De trip naar Dodoma was langggg…..we vertrokken om 6.30u naar het busstation van Dar en kwamen om 17u in Dodoma aan. In het Dear Mama hotel had ik heerlijk een kamer met 2p bed voor mezelf en dit was na 2wkn een kamer gedeeld te moeten hebben erg lekker!
De volgende dag hebben we heel veel gekocht in Dodoma voor ons nieuwe huis (die ik deel met een Ruby (26jr) en Jona (64!jr) en gingen we op weg naar Mpwapwa….nou, ik werd met de minuut stiller. Na 3uur hobbelen en alleen maar kleihutjes gezien te hebben kwamen we dan goed en wel aan in Mpwapwa…………….het huilen stond me nader dan het lachen: ‘karibu Mpwapwa’ zei Delfina (VSO werknemer die op het kantoor in Dar werkt)……….het straatbeeld was nog steeds hetzelfde als de afgelopen 3uur en ookal zag de Teacher Training College er leuk uit, ik was nog niet zo overtuigd van het hele Mpwapwa…….
Dit veranderde snel toen we diezelfde middag en vooral de volgende dag het dorpje goed gingen verkennen: het echte centrum is ongeveer een km verder en daar heb je een aantal winkeltjes, een leuke markt, paar ‘restaurantjes’ enz. Dus: ik denk dat het hier nog wel goed komt .

Ons huis ligt tegen een berg aan en heeft 3 slaapkamers, een badkamer (mét douche en Westerse toilet…helaas is er niet altijd water :-D!), aparte keuken en woonkamer. Over water gesproken…’s avonds is er in principe altijd water en ’s ochtends en overdag niet dus ’s avonds laten we onze ‘tank’ (een heeeele grote bak met deksel) vollopen zodat we de dag erna genoeg water hebben overdag. Jona zette gisteren de kraan wagenwijd open en het water kwam er echt MASAAL uit en stopte niet meer……..na 10min stond de badkamer én mijn slaapkamer blank en lagen Ruby en ik in een deuk want ergens is het ook wel weer grappig: we zijn nog geen dag zonder Delfina en het gaat al mis. Nou, wij zoeken naar de hoofdkraan, konden we die nergens vinden en zijn toen maar naar de TTC gelopen met de hoop dat één van de tutors (die verblijven hier permanent) ons kon helpen. Gelukkig zagen we al snel Harbert (dag ervoor ontmoet) en hij belde 2 loodgieters. Dankzij deze 2 jongens was de klus snel geklaard en kon het schoonmaken beginnen…

Verder hangt mijn gordijn met wat Filippijnse technieken en is mijn eerste handwas ook een feit. Deze week komt er een ‘kast’ zodat ik eindelijk niet meer uit een koffer, backback en trolley hoef te leven…ik kijk er naar uit!

Hoorde dat het in Nederland heerlijk weer is (vandaag warmste dag van 2013?!) dus geniet van de terrasjes, strand, varen en andere leuke dingen!

Tot mails!!

Heel veel liefs, Elise

  • 22 Juli 2013 - 23:27

    Mama:

    Hoi lieve meid wat zijn het weer mooie verhalen, ik wist er al iets van met het skypebellen, fantastisch! En die nijlpaarden...wow WOW! En dat je zo ver van huis gewoon blij kunt zijn met water en een douche, eten en een kast.
    Heel gewoon.
    Fijn dat het dorpje toch wat groter bleek dan bij aankomst, met restaurant en internet.
    Dag dag Liefs xxx mama

  • 22 Juli 2013 - 23:55

    Petra:

    Klinkt super Elis!! Geniet! xx petra

  • 23 Juli 2013 - 00:05

    Jan:

    Mooi verhaal Elise. We krijgen echt een goed beeld van de situatie daar en je weet je goed aan te passen aan de (beperkte)mogelijkheden ter plaatse. Ben erg benieuwd naar je eerste werkervaringen. Weer wat nieuws!
    kusjes
    Papa

  • 23 Juli 2013 - 09:10

    Petra:

    Nou Elise wat ik lees over je avonturen......., never a dull moment, so far!!!
    Fijn dat , na je eerste heftige indruk, de toekomstige werkplek er wat aantrekkelijker uitziet. En zo te lezen heb je een gezellige collega waar je mee kunt lachen. Hel belangrijk!!
    Sterkte en heerlijk om je verhaal te lezen. Ik blijf je volgen ook via je reisverslag;);)

  • 23 Juli 2013 - 14:09

    Jurre:

    Zo te lezen weer een ervaring rijker! Erg leuk om te lezen wat je weer allemaal meemaakt. Kus Jurre

  • 23 Juli 2013 - 18:46

    Wendy:

    Mooi verhaal elise! Leuk om te lezen! Geniet van alle bijzondere ervaringen! Liefs wen

  • 23 Juli 2013 - 18:46

    Wendy:

    Mooi verhaal elise! Leuk om te lezen! Geniet van alle bijzondere ervaringen! Liefs wen

  • 24 Juli 2013 - 08:48

    Sylvia:

    Hoi, hoi,
    Tsja, volgens mij staat bij elke vrijwilliger op plaats van bestemming even het huilen nader dan het lachen... Ik heb vele tranen laten gaan, hoor! Maar goed, op een gegeven moment wen je er inderdaad aan en daarna kun je er zelfs uitgebreid om lachen! Rollercoaster van emoties...

    Ik zit trouwens misschien nog zelfs iets langer in Kenia, dus mocht je zin hebben in een tripje naar het noorden...weliswaar zal die ook wel lang zijn met al die heerlijke matatu's en fantastische wegen (ahum...)... Misschien dan toch maar vliegen?

    Let's keep in touch!

    Groetjes, Sylvia

  • 24 Juli 2013 - 15:20

    Anneloes:

    Wauw, Elise wat tof zeg wat je allemaal meemaakt! Ik snap dat je uitkijkt naar een kast, dat zal lekker zijn!
    Veel plezier en succes met Swahili oefenen ¦ ) liefs An

  • 25 Juli 2013 - 11:24

    Anoma:

    Hey Elise!! Ik heb EINDELIJK al je verslagen al bijgelezen. Heb wel al regelmatig aan je gedacht, hoor! ('Elise zit nu in Afrika, hoe zou het met haar gaan?'). Maar jeetje, wat maak jij veel mee, zeg. Ik heb er veel waardering voor. En als je zo doorgaat spreek je binnen no time vloeiend Swahili. Leuk hoor. Hopelijk ga je je snel thuis voelen in Mpwapwa en ga je een leuke tijd beleven. Ik zal je site blijven volgen. Erg leuk om je verhalen te lezen.

    Succes en veel liefs XXX
    Anoma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 05 Mei 2013
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 96123

Voorgaande reizen:

29 Juni 2013 - 29 April 2014

Reizen door Afrika

Landen bezocht: