Swahililes! - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Elise Boogaart - WaarBenJij.nu Swahililes! - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Elise Boogaart - WaarBenJij.nu

Swahililes!

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

06 Juli 2013 | Tanzania, Morogoro

Hamjambo (een groet als je tegen meerdere mensen spreekt)!

Habari?
Habari za familia?
Salama?
Mambo?

Okay safi, na elkaar uitgebreid gegroet te hebben begint het echte gesprek. Vandaag was dag 1 van mijn Swahililes en WOW wat hebben we veel geleerd! Elkaar groeten, jezelf introduceren (hoe je heet, uit welk land je komt, welke stad), tellen (van 0-1000) -> dankzij een leuk kinderliedje onthouden we het beter), de tegenwoordige tijd met een paar verschillende werkwoorden (de ikvorm, jijvorm, hij/zijvorm, wijvorm): echt supercool!!!!

Het lijkt wel of ik hier al een maand ben maar ondertussen is dat nog maar een week! Hier een update wat er allemaal is gebeurd.

De InCountryTraining van vorige week was erg nuttig. Zo hadden we allerlei verschillende sessies waarbij ook gasten waren uitgenodigd. Zo was er een ' healthsession' waarbij er een arts langskwam om ons het eea te vertellen over de tropische ziekten die hier voorkomen, HIV/AIDS, wat je moet doen als je ziek wordt enz. Ook kwam er iemand van een Canadees donorfonds ons vertellen wat zij allemaal met het ontwikkelingsgeld doen (grotendeels gaat hun geld naar VSO) en verder werd er door de medewerkers van VSO Tanzania veel verteld over oa corruptie/fraude, wat VSO de afgelopen 50jaar heft gedaan en waar ze heen willen, enz. Sommige dingen waren echt superinteressant maar omdat het toch ook wel pittig was (elke dag van 8-17) zijn er ook een paar sessies ' een beetje ' langs me heen gegaan.
De dagen waren verder supergoed geregeld: samen met Vikki deelde ik een kamer in een hotel, ' s ochtends stond beneden het ontbijt klaar, om 8u kwam de bus om ons (de groep) naar of VSO of een andere ' conferentieruimte' te brengen en om 17u gingen we weer terug, konden we ff douchen enzo en om 18u kwam de bus ons ophalen om ergens te eten. VSO regelt het allemaal perfect.

Afgelopen vrijdag gingen we om 7u naar het busstation van Dar (Dar es Salaam is niet cool om te zeggen als je hier woont, het is ' Dar' :-)) en jeeee ik keek m'n ogen uit!!! Wat een chaos, reed er ook nog een bus over een paar tassen en koffers (niet van VSO' ers), werd de zonnebril ' met een grap' van Bart afgepakt en beetje mee ' gespeeld' , rent die pipo er opeens mee weg haha....owowow....goed je begrijpt: ik was blij toen we En in de juiste bus zaten En ik op de juiste plaats naast het raam met mijn flesje water en pakje koekjes zat En toen we na een uur gingen rijden.
Hoewel ik nog niet veel van Dar zelf heb gezien (vooral veel dezelfde routes gereden in Dar), was ik ook wel blij om weg te gaan uit Dar: ik zag weer het Afrika wat ik van Kenia ken: de dorpjes, de houtvuurtjes, de mensen, de marktjes, het primitieve...het is allemaal zo ontzettend mooi. Je wordt er echt stil van.

Toen kwamen we na 5u aan in Morogoro waar we ruim een week verblijven voor onze Swahilicursus. We hebben een rooster gekregen en elke dag van 8-15.30u is er les. We hebben les in verschillende kleine groepjes zodat je het sneller leert. We zitten wat uit het centrum dus hier is geen asfalt maar een zandweg, locale winkeltjes, aapje op de weg en heel veel vriendelijke mensen. Van 15.30u - 19u zijn we ' vrij' (morgen maar eens wat zelfstudie van het Swahili doen) en dan staat het diner klaar. Het eten is de afgelopen week elke dag rijst geweest met vaak een wat taaie kippenpoot of taai rundvlees met een saus en groente. Eigenlijk is het best okay.
Deze week worden we ook een keer naar de locale markt gestuurd om het eea te halen en gaan we 2x eten in een (lokaal) restaurant waar we de menukaart moeten ontcijferen (nou heb ik daar natuurlijk al studie van gemaakt..:-)) en hebben we een dag vrij met 2 opties: een hiketocht of een dagje safari bij een NP hier in de buurt! Cool. Uiteraard moeten we dit wel zelf betalen. Dussss okay we hebben veel sessies gehad, veel luisteren, veel moeten onthouden en deze week ook hard aan de slag...maar het is en blijft wel Afrika he: pole pole!!!!!

Verder is mijn camera stuk, zijn Carla en Wim bestolen (gewoon door de tralies in het raam in de nacht)ennnnn ga ik niet meer naar Dodoma maar het kleine dorpje Mpwapwa, 3uur rijden van Dodoma!!! Ach: Kenia was ook een dorpje en superleuk dus we zullen zien!! Kan hjet altijd nog aankaarten bij VSO als ik het niks vind.
TIT : This is Tanzania.
Ben ergens al ontzettend blij dat ik uberhaupt nu in Tanzania zit want ook dat kan nog op het laatste moment anders uitpakken :-).

Safi (okay, dit was het).

Ik mis jullie: waren jullie maar hier!!!
Lieve vriendinnetjes: ik slaap heerlijk op jullie kussensloop!

XXXXXXXXElise

  • 06 Juli 2013 - 21:50

    Jan:

    Hoi Elise

    Erg leuk te lezen dat je al een beetje Swahili spreekt. De avonturen in Dar zijn bijzonder. Grappig die tegenstellingen tussen de grote stad en straks weer een dorpje. Beiden hebben hun charmes.

    Ik ganu op de kaart kijken waar morogoro ligt ben benieuwd.

    Groetjes en liefs
    Pap

  • 07 Juli 2013 - 11:45

    Mama:

    Dit is leuk Elise ha ha want natuurlijk had jij de menukaart al bestudeerd! Eten is belangrijk en zeker in een ver vreemd land. Wat goed dat je al een woordje Swahili spreekt en wat leuk dat zelfs de groten leren tellen dmv een liedje! Kwaheri! (van jou geleerd) Liefs xxx mama

  • 08 Juli 2013 - 20:22

    Dorien:

    He Elise,

    Fijn te horen dat vso het goed heeft geregeld! Wat balen
    van je camera, hoe ga je dat nu doen met je foto`s?
    Je leert nu goed swahili met kleine groepjes,super.
    Ben blij dat je kussen goed bevalt;-)
    Veel succes.

    Liefs Dorien

  • 08 Juli 2013 - 21:14

    Ilse:

    Lieve Elies,

    Geweldig zo al je verhalen te lezen!! Mn ouders en ik moeten dan ook maar eens beginnen met Swahili denk ik zo.. hihi! Hey en SUPER toevallig ik heb zo een ' point it out' boekje gekregen met allerlei fotootjes van producten, volgens mij vertelde jij me daarover toch??

    Oh ja en wat betreft je fotocamera, nu kan je geen nieuwe fotos op je lijstje bijzetten :-(
    Nou geniet daar maar van al het leuke en afwachtend op weer een leuk verhaal van je! X Ilse

  • 09 Juli 2013 - 10:13

    Marieke:

    Hoi Elis!

    Relaxt dat VSO alles goed heeft geregeld! Dat scheelt je een hoop kopzorgen en stress :) Hihi toch naar een dorpje! Heb je daar straks wel internet? Of ben je dat alleen via je mobieltje te bereiken? Balen van je fotocamera! Snel een nieuwe kopen! Of wergwerpcameraatjes, ook leuk ;) Zit je in dat dorpje straks als enige Mzungu, of gaan daar meer VSO-ers naartoe? Wel leuk dat je al veel VSO mensen hebt leren kennen! En dat het Swahili leren zo goed gaat, je spreekt t straks vast vloeiend als je terugbent, moeten we maar bij de afrikaan gaan eten, mag jij bestellen :P

    Heel veel succes en plezier!!

    Liefs, Marieke

  • 09 Juli 2013 - 22:26

    Inge:

    LievElies,

    Wat een geweldige ervaring. Je beschrijft het heel mooi, pakkend om door te lezen.
    Wauw, zelfs jij werd er stil van?! Dan moet het wel echt indrukwekkend zijn geweest ;)
    Ben je al bij de markt geweest? Is het gelukt? Hihi en wat heb je bij het restaurant besteld inmiddels?
    Moeilijke keuze die hiketocht of naar het NP. Echt jammer dat jouw camera het niet doet want ik ben heel benieuwd naar je foto's.

    In USA alles goed, net een heerlijke korte 4th-of-July-party-vakantie gehad in Vegas, was suuuuuuper geslaagd. Ook naar een groot feest van Afrojack geweest. Wat ontzettend leuk met Syts maar ik dacht ook: "goh nu moet ik Elies echt een een jaar missen met goede feestjes".

    Hele fijne tijd, pas goed op jezelf en al je spulletjes (kan geen kwaad zo te lezen) en heel erg leuk dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Succes met verder Swahili leren, je lijkt al goed op weg te zijn.

    Veel liefs, Inge


  • 12 Juli 2013 - 16:13

    Renate:

    Hoi Elise,

    Leuk om je verhalen te lezen! Ik wou dat ik nog mee had gekund naar Mgorogoro....Ik heb het echt zó leuk gehad! Nu weer aan de bak en alle collega's vertellen over alles wat ik heb gezien en meegemaakt. ik zal ook zéker doorgeven dat VSO alles goed geregeld had.... :)

    Groeten en succes!
    Renate
    VSO Nederland

  • 16 Juli 2013 - 09:07

    Groep 5:

    Lieve juf Elise,

    Vandaag hebben we jouw prachtige blog gelezen. De kinderen hebben veel vragen! We zullen ze hieronder opschrijven:
    Ata: Heb je een vriendje in Tanzania?
    Younes: Welke wilde dieren heb je al gezien?
    Okan: Heb je al veel vrienden in Tanzania?
    Hamitcan: Ik hou van jou!!
    Fatiha: Zijn de mensen lief voor je?
    Humeyra: Ik mis je!
    Nouafel: Is het leuk in Tanzania?
    Aboubakar: Praat je Swahili tegen andere mensen?
    Ouail: Woon je in een houten huis?
    Amin: Zijn de leraren lief voor je?
    Berivan: Zijn de lessen interessant?

    Lieve Elise, we missen je!! Heel veel succes!!

    Groetjes van ons allemaal!

    Liefs, XXX Groep 5



  • 20 Juli 2013 - 12:05

    Anita Okkenburg:

    Hoi Elise,
    Ik heb deze site van je moeder gekregen en daar ben ik blij mee. Leuk om te lezen waar je mee bezig bent, en wat ben jij daar op je plaats. Geweldig! Ik vind je echt een stoere meid ! En toen ik net het stukje las van je leerlingen hier in Nederland moest ik zelfs even slikken. Wat ontzettend lief. Elise geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    XX Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 05 Mei 2013
Verslag gelezen: 822
Totaal aantal bezoekers 96121

Voorgaande reizen:

29 Juni 2013 - 29 April 2014

Reizen door Afrika

Landen bezocht: